In order to view this page you need Flash Player 9+ support!

Get Adobe Flash player

Dnes hráme

Zajtra hráme

19:00 Rimanka
Historická budova

Nájdite nás na

thumb_facebook

Kontakty

ŠTÁTNE DIVADLO KOŠICE
Hlavná 58
042 77 Košice
T: +421 55 245 22 00
F: +421 55 245 22 12
E: sdke@sdke.sk
/
Denná pokladňa:
Pondelok - Piatok:
9:00 - 12:30 a 13:00 - 17:30
Sobota: 9:00 - 13:00
T: +421 55 245 22 69
E: sales@sdke.sk
/
VIAC KONTAKTOV
/
NAPÍŠTE NÁM

Virtuálna prehliadka

uvod1

D. Hanáková: Divadlo je ako droga

hanakovaNa začiatku mája odišla do divadelného dôchodku dlhoročná šéfka umeleckých dielní divadla, kostýmová výtvarníčka Danica Hanáková. Počas 36 rokov pôsobenia v divadle vytvorila množstvo kostýmových výprav pre inscenácie všetkých troch súborov. Zatiaľ poslednou prácou výtvarníčky pochádzajúcej zo známej košickej divadelníckej rodiny boli návrhy kostýmov pre operu Dialógy karmelitánok


Divadlo máte takpovediac v krvi a v génoch, rozhodli ste sa však pre úplne iný druh divadelného umenia ako vaši rodičia, mama režisérka, otec scénograf. Vybrali ste si pred štyrmi desiatkami rokov kostýmové návrhárstvo, aby ste mali doma celý realizačný tím?
Možno pod vplyvom divadelného ovzdušia a „ozónu", ktorým som bola od narodenia nasiaknutá, som akosi prirodzene dospela k tomu, že divadelný kostým a scénografia bude to, čo chcem študovať. Divadelná budova, skúšky, predstavenia, častá prítomnosť v ateliéroch dielní, to bol vlastne môj druhý domov. Stará mamka – R. Pichlerová - Kustrová bola sólistkou opery, mamka – B. Hanáková bola taktiež sólistkou opery a neskôr režisérkou, otec – J. Hanák – scénograf a akademický maliar, no a otcovi súrodenci Bohuš a Oľga boli sólistami v SND. Takže divadlo a všetko okolo neho bolo s nami vždy a všade.

 

Divadelný kostým je špecifickou stránkou každej inscenácie. Máte spočítané koľko kostýmových výprav ste navrhli a sú niektoré, ktoré vám utkveli v pamäti viac ako iné?
Napriek tomu, že som skončila aj scénografiu, celý život sa venujem divadelnému kostýmu. Každá kostýmová výprava si vyžaduje svoj čas, ktorý je vyplnený naozaj tvorivo. Ak sa tento „moment" podcení, ak sa chcete dostať k cieľu zľahčenou skratkou a neberiete svoju prácu fakt vážne, vráti sa to veľmi škaredo ako šľahnutie bičom. Do každej inscenácie som sa vždy snažila vložiť maximum, či to bola činohra, opera, balet alebo televízny projekt, takže ťažko vybrať najobľúbenejšiu...snáď Aida, Nabucco, Tartuffe, Richard III., Traviata, Netopier, Bachčisarajská fontána, Labutie jazero, Charleyho teta, Autobus, Muž a žena, Edith Piaf, Krútňava, Mister Scrooge, Vzkriesenie, Cosi van tutte, Únos zo Serailu, La serva padrona, Carmen, Fidelio, Figarova svadba, Letokruhy...Mohlo ich byť cca 190 na scéne ŠD Košice a v iných divadlách.

Ako hľadáte inšpiráciu?
Je samozrejmé, že na to, aby mohla byť nejaká inšpirácia, musí človek niečo urobiť. To niečo je nasať do seba, čo najviac informácií, nielen výtvarných, ale aj teoretických o danej dobe, problematike a špecifikách. Tieto informácie potrebujú čas zrenia a vtedy zvykne (aj nezvykne) prísť tá inšpirácia, ktorá vás prekvapí hoci aj v električke, obchode alebo pri žehlení. Inšpirácia, ktorá sa okamžite „hodí" na vždy prítomný papier. Toto sú úžasné momenty zrodu fragmentov kostýmovej výpravy, ktoré je ťažko výstižne opísať. Viete, škice vytvorené v týchto chvíľach zvyknú byť plné života, spontánnosti a mnohých nápadov a tie nesú v sebe iskru inscenácie.

Celý profesionálny život ste zasvätili košickému divadlu. Nelákala vás zmena?
Košické divadlo je môj domov, ja som v ňom naozaj vyrastala od troch rokov. Mňa neláka zmena v tom zmysle, že – a teraz chcem robiť niečo iné! Nie.. Láka ma úplne prozaická vec : zrealizovať kostýmovú výpravu ako nezávislý kostýmový výtvarník, čiže venovať sa výlučne realizácii, bez nespočetných administratívnych prevádzkovo-výrobných starostí. To predsa musí byť pocit blažený.

V posledných rokoch ste šéfovali útvaru umeleckej prevádzky, teda divadelným dielňam. Môžete čitateľom Sufléra priblížiť ako vlastne vyzerá príprava inscenácie z pohľadu ľudí, ktorí šijú kostýmy, vyrábajú kulisy? Určite často nebolo jednoduché skĺbiť predstavy režisérov a ďalších členov realizačných tímov s možnosťami, ktoré bývajú obmedzené rôznymi okolnosťami?
Do umeleckej prevádzky, kde patria umelecko-dekoračné dielne a celá javisková technika. V týchto zložkách pracujú vysoko kvalitní ľudia, ktorých si naozaj nesmierne vážim pre ich zanietenosť, profesionalitu a obetavosť. Bez ich zručnosti a nápadov by inscenácie určite nemohli uzrieť svetlo javiska . Príprava premiéry je dlhý proces : majstri sa oboznámia so scénickými a kostýmovými návrhmi, ktoré obsahujú rozkreslené detaily všetkých súčastí výroby. Podľa daných požiadaviek sa pripravia rozpočty a harmonogramy prác , ktoré sa predložia na výrobnej porade všetkým zainteresovaným osobám. Túto fázu by som nazvala „Úvodným úvodom úvodu". Po teórii začína realita : prieskumy trhov, limity, objednávanie tovarov, nákupy od najmenšieho klinčeka cez drevo, farby, látky, až po napr. špeciálnu rekvizitu, či prsteň. Je to obrovsky široká škála materiálov a výrobkov, ktoré musia vyhovovať požiadavkám realizačného tímu. 10 dní pred premiérou je na javisku technická skúška, kde sa postaví komplet scéna so šéfom javiskovej techniky, javiskovým majstrom, stavačmi, ťahačmi, zvukármi a rekvizitármi. A hlavne – nahadzujú sa svetelné čísla celej inscenácie. Druhý deň sa v postavenej scéne robí obliekaná skúška všetkých, ktorí sú obsadení v inscenácii. Na nej sa zúčastní okrem krajčírskych majstrov komplet garderóba a vlásenky. Samozrejme obidva dni sú prítomní výtvarníci, režisér a vedúci útvaru umeleckej prevádzky.

Rodičia divadelníci, partner Jožko Horváth, ktorý ešte do vlaňajška šéfoval javiskovej technike, divadelník. Hovorilo sa u vás doma aj o niečom inom ako o divadle?
Môj manžel je taktiež „posadnutý" divadlom v dobrom slova zmysle. Začínal v opernom zbore, neskôr pracoval ako manažér baletu, potom bol na poste PR manažéra ŠD a posledné roky bol mojou veľkou oporou ako šéf javiskovej techniky. Z tohto všetkého je jasné, že každá jedna debata sa behom pár minút u nás vždy dostala k divadlu a všetkému okolo neho. Nedokázali sme pracovné záležitosti nechať za dverami, aj keď sme si to neraz sľúbili. Proste to nešlo. A presne taký istý scenár prebieha u mojich rodičov napriek tomu, že sú už pár rôčkov na dôchodku.

Odchádzate po takmer štyroch desiatkach rokov. Nebojíte sa toho, že vám bude nezameniteľná atmosféra divadla chýbať? Veď sama ste pred časom v jednom z rozhovorov vraveli, že divadlo je ako droga...
Áno, divadlo je ako droga. Tak, ako nedokážem opísať ten úžasný pocit pri tvorbe, tak nedokážem vystihnúť slovami čarodejnú moc divadla. Raz ho nenávidíte a zdá sa vám, že ste za hranicou všetkých svojich možností, inokedy je to úplne opačné. Zabudnete na všetky bolesti a je to zrazu JUCHÚÚ!!! Darmo je – droga je droga.

Má ešte Danica Hanáková nejaký nesplnený kostymérsky sen, inscenáciu či operu, ktorú by chcela obliecť?
Konkrétny sen nemám, iba ten, o ktorom som hovorila na začiatku – zrealizovať ešte zopár kvalitných inscenácií. Ak ma niekde stretne pani inšpirácia, tak - kabinetná maľba a perokresby. A súkromné prianie? Pevné zdravie, kľud v duši a pohodu v celej rodine.

svk//gbr

Projekt Obnova budovy

Národné projekty

Button-200x83

Pozerajte nás na

youtube

Kalendár

Rezervácie

thumb_navstevnik

Festival

Partner

logo stm

Odoberanie noviniek

banner opis